Rychlý kontakt

Kontakt

Na dotazy odpovídám zpravidla v nejkratším možném termínu.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Jméno

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Často kladené dotazy

Při prodeji nemovitosti v Chorvatsku je pár věcí, o kterých je vždy dobré vědět dopředu. Nejčastější dotazy jsem shrnul níže.

Časté dotazy k nemovitostem v Chorvatsku - daň, poplatky a administrativa

Jaký je postup při koupi nemovitosti v Chorvatsku?

Koupě nemovitosti v Chorvatsku je atraktivní volbou, ale proces má několik specifických právních a administrativních kroků. Proto je klíčové se v celém procesu dobře orientovat. Více se dočtete zde.

Může koupit nemovitost firma z ČR?

Stejně jako fyzická osoba může koupit nemovitost v Chorvatsku firma vedená v České republice.

Může koupit nemovitost v Chorvatsku více osob?

Do listu vlastnictví může být zapsáno několik vlastníků na základě kupní smlouvy a dle výše podílu na nemovitosti.

Mohu zafinancovat nemovitost v Chorvatsku úvěrem z české banky?

České banky poskytují úvěry na nemovitost v zahraničí. Podmínkou však je zástavní právo na nemovitost v ČR.

Musím mít v rámci koupě bankovní účet v Chorvatsku?

Pro platbu kupní ceny za nemovitost nemusíte mít bankovní účet v Chorvatsku. Nemusíte ho mít ani z důvodu plateb za režie. Se zavedením eura v Chorvatsku už jsou tyto platby bezproblémové.

Jak si nemovitost zarezervuji?

Nemovitost si formálně zarezervujete podepsáním smlouvy o smlouvě budoucí kupní nebo smlouvy kupní a zaplacením zálohy do maximální výše 10%.

Musím být přítomen u podpisu kupní smlouvy u notáře?

Vaše osobní přítomnost u podpisu a ověření smluvních dokumentů notářem není potřeba. Povinnost být u tohoto procesu osobně má pouze prodávající. Vy můžete smlouvu podepsat z pohodlí domova v ČR. Celý proces probíhá pod mým dohledem.

Kdy můžu převzít nemovitost v Chorvatsku?

Nemovitost je možné převzít po podpisu kupní smlouvy, podpisu Tabularne izjavy a zaplacení celé kupní ceny. Vše však záleží na domluvě mezi oběma stranami.

Kolik je daň z převodu nemovitosti a kdo ji platí?

Daň z převodu nemovitosti ve výši 3% z kupní ceny platí vždy kupující. Tato platba probíhá přibližně do 2 měsíců od podpisu a ověření kupní smlouvy, na základě doručení rozhodnutí ze strany finančního úřadu. Kupující je povinen tuto daň zaplatit do 15 dnů od obdržení rozhodnutí.

Platí se vždy daň z převodu nemovitostí?

Ne vždy kupující platí daň z převodu nemovitosti. V případě, že nemovitost prodává firma registrovaná v systému DPH, kupující je oproštěn od platby daně z převodu nemovitosti. Toto platí však pro určité období. Situace je zejména u nových bytů. Existují další výjimky, při kterých nabyvatel neplatí daň z převodu nemovitosti.

Platí se při prodeji nemovitosti daň z výnosu?

Ano, při prodeji nemovitosti v Chorvatsku se platí daň z kapitálových výnosů v případě, že nemovitost prodáte do dvou let od jejího nabytí. Výše daně je 24% z rozdílu mezi prodejní a kupní cenou. Daň z kapitálových výnosů se platí i tehdy, když prodáte během pěti let čtyři a více nemovitostí.

Jaké jsou další náklady spojené s koupí nemovitosti v Chorvatsku?

Daň z převodu nemovitosti 3% z kupní ceny

Provize 3% z kupní ceny + DPH

Náklady na notářskou úschovu. Pokud máte další otázky nebo potřebujete další informace, neváhejte mě kontaktovat.

Jaké jsou náklady spojené s energiemi a dalšími poplatky?

Daň z nemovitosti ve výši 0,60 až 5 euro za m² nemovitosti. Každá obec má výši daně jinak. Samozřejmostí jsou měsíční poplatky za energie, které se platí formou záloh (voda, elektřina, komunální odpad) a poplatky obci. Jedná se celkově o částku v desítkách EUR měsíčně. Pro představu 20 eur elektřina, 10 eur voda, 10 eur komunální odpad. Záleží pochopitelně na roční spotřebě.

Mohu svou nemovitost pronajímat?

Ano můžete. V rámci legálního pronájmu vás čeká několik administrativních úkonů. Více informací naleznete v magazínu v sekci pronájem nemovitostí.

Proč je potřeba kategorizace při pronájmu nemovitosti?

Každý majitel nemovitosti, který plánuje pronajímat svůj objekt turistům, ať už se jedná o apartmán, dům nebo vilu, musí získat kategorizaci. Tento krok je povinný jak u fyzických, tak u právnických osob, které plánují poskytovat krátkodobé ubytování. Více se dozvíte o kategorizaci zde.

Je povinná registrace turistů v rámci pronájmu?

Registrace turistů v Chorvatsku je povinný proces, který musí splnit každý, kdo poskytuje ubytování k pronájmu. Tato povinnost se týká všech turistů, kteří přijíždějí do Chorvatska a ubytovávají se v soukromých apartmánech, domech, nebo jiných typech ubytovacích zařízení. Více o registraci turistů se dozvíte zde.

Pojmy, se kterými se setkáte při prodeji nemovitosti v Chorvatsku

Co je OIB?

Osobní identifikační číslo, zkráceně OIB, je číslo přidělené všem, kteří se zapojují do chorvatského finančního systému. Tento identifikátor je nutný pro činnosti jako je otevření bankovního účtu, založení společnosti nebo nákup nemovitosti v Chorvatsku. OIB zajišťuji v rámci mých služeb, doba vydání není uzákoněna, vždy záleží na příslušném úřadu. Obvykle trvá vyřízení OIB 1-2 dny.

Co je Tabularna izjava?

Tabularna izjava je dokument, kterým prodávající uděluje kupujícímu oprávnění zapsat v jeho prospěch vlastnické právo v zemské knize po obdržení kupní ceny. Tento dokument se podepisuje současně s kupní smlouvou a je uložen v notářské úschově. Pokud máte další otázky nebo potřebujete další informace, neváhejte mě kontaktovat.

ČASTÉ DOTAZY K NEMOVISTEM V CHORVATSKU

Prodej nemovitosti v Chorvatsku může být komplikovaný proces. Bez ohledu na zemi platí několik klíčových aspektů, které by vám měl realitní makléř důkladně vysvětlit. Dotazy při prodeji nemovitosti v Chorvatsku jsou logickým krokem a je dobré se vždy před koupí nemovitosti dobře informovat, aby by jste byli v obraze. 

Rychlý kontakt

Kontakt

Na dotazy odpovídám zpravidla v nejkratším možném termínu.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Jméno

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.